Ja, nu är det inte långt kvar till midsommarafton. Hoppas bara vi har vädrets makter med oss, så vi kan klä oss i riktigt somriga kläder och sitta ute när vi äter sill och dricker snaps. Jag såg på Nyhetsmorgon på TV4 i Lördags. Där pratade dom om att  Sverige inte har någon nationalrätt. Tänk att jag har alltid trott att det var köttbullar! Tittarna skickade in en massa förslag på olika maträtter att ha som nationalrätt. De diskuterade även om de skulle ha någon slags tävling där de stora kockarna skulle göra varsin rätt, och vinnaren skulle bli vår nationalrätt. Om jag hade fått bestämma så skulle jag lagt fram tre förslag till nationalrätt, varav alla fick rösta på vilken de tyckte passade bäst. Jag tycker inte att man ska koka ihop någon ny rätt, utan jag håller på de svenskaste rätterna vi har. För vad är väl mer svenskt än köttbullar, sill och nypotatis eller smörgåsbord? Fast smörgåsbord är väldigt svenskt, så är det ju dock inte någon direkt maträtt, så den går ju bort. Men köttbullar med potatis, gräddsås och lingon då? Det är väl ändå väldigt svenskt? Och man har ju alltid hört talas om swedish meatballs. Fast jag tycker nog ändå att, trots att det egentligen inte heller är någon maträtt, det borde bli sill, nypotatis, en riktigt god röra med gräslök i som skulle ta hem priset som Nationalrätt. För vad är väl egentligen svenskare än vår gamla goda midsommarafton? Festklädda, glada människor som strålar samman i stora festliga sällskap. Den svenska flaggan hissas och det dansas kring midsommarstången. År ut och år in äter vi den traditionella sillen med nypotatis och jordgubbar med grädde till efterrätt. Och till detta dricks det snaps och skrålas glatt på våra roliga snapsvisor. Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att midsommarafton är det svenskaste vi har. Och maten vi äter på vår svenskaste dag borde ju så klart bli vår nationalrätt. Visst är det gott med gräddfil och gräslök till sillen, men min mamma har själv komponerat ihop en alldeles underbar röra att ha på nypotatisen. Vill du prova något nytt i år så får du receptet här. Jag lovar att varken du eller dina gäster blir besvikna. Ni kommer garanterat att ha den till er sill varje år efter att ha smakat den. 

Gunzan's röra:
3 dl ganska hårt vispad grädde
2 dl creme fraiche
1 dl hackad smörgåsgurka
1 dl hackad slanggurka
1/2 dl hackad gräslök
gurkmeja (bara lite grann, så att en ljusgul färg uppstår)

OBS. Mamma och jag är lite osäkra på måtten när det gäller gurkan. Receptet har kommit bort tillfälligt. Men jag ska rota runt ibland mina ouppackade lådor och lovar att uppdatera så fort jag hittar det. Det är bara till att hålla koll på hur mycket gurka man använder i förhållande till grädden och creme fraichen. Det är ju egentligen en smaksak, precis som när man gör potatissallad. Smaklig spis.




¡Hasta la vista!

Kommentera

Publiceras ej